לרצות קשר בלתי אפשרי

מריה חרמוני פסיכותרפיה - מאמר קשר בלתי אפשרי

מהו קשר בלתי אפשרי?

קשר בלתי אפשרי יכול להיות קשר של אישה עם גבר, שלא באמת פנוי בשבילה. או להפך. אלה יכולים להיות געגועים לאיזשהו מקום רחוק, שלא ניתן להגיע אליו מסיבה כלשהי.

כמיהה וגעגועים בלתי פוסקים לאנשים, למקומות שלא ברי-השגה או למקומות לא קיימים, אמיתיים או מדומיינים, חיים או מתים. געגועים אלה יוצרים לא מעט סבל.

הרבה יצירות אמנות ניזונו וממשיכות להיווצר מתוך הסבל הזה, מתוך הגעגועים אל הלא-אפשרי. שוברט, שופן, נבוקוב, לאה גולדברג, תרצה אתר, חנוך לוין – מוזיקאים, סופרים, משוררים ואנשי תיאטרון.

 

האם מצבים כאלה הם דטרמיניסטיים ולא ניתנים לשינוי?

האם אישה שגדלה בלי הנוכחות של אבא בחיים שלה, למשל, תמיד תרצה ליצור קשר עם אנשים שיצירת קשר איתם הופכת להיות משימה בלתי אפשרית, או לא מוסרית, או הרסנית עבורה ועבור הסובבים אותה?

כן ולא.

מצבים האלה דטרמיניסטיים בבסיס שלהם, כי אנחנו לא יכולים לשנות את התנאים בהם גדלנו. לתנאים האלה אנחנו קוראים בטיפול האקזיסטנציאליסטי – "קרקע הקיום".

 

קרקע הקיום

כל מה שנעשה בחיים יהיה קשור לתנאים הקיומיים, לקרקע הקיום  – יושפע מהמקום בו נולדנו, מהורינו ומהמשפחה אליה נולדנו, משפת האם שלנו, מהרקע התרבותי וכו'. את כל זה אי אפשר לשנות.

יחד עם זה, אם אנחנו רוצים לנווט את את החיים שלנו ולבחור קשרים שיספקו אותנו ושנוכל לאהוב ולקבל אהבה, כפי שהיינו רוצים – אנחנו לא רק צריכים להבין שיש תנאים קיומיים שלא ניתנים לשינוי. עלינו למצוא דרך לקבל את העובדה הזאת בהשלמה, בהסכמה, ואולי אפילו באהבה. כי אז, תהיה לנו האפשרות והעוצמה לנווט את הגורל שלנו, במקום להיכנע לו.

קבלת הדטרמיניזם שוברת אותו אוטומטית. קבלת קרקע הקיום מביאה את השינוי.

 

איך להשלים עם פגיעה של הורה?

אתם בטח שואלים: רגע, איך את מצפה בדיוק שאקבל את ההתעלמות של אבא שלי ממני? או, גרוע מזה – איך אשלים עם ההתעללות שלו בי?

התשובה שלי היא – אל תקבלו את ההתעלמות שלו, אל תשלימו עם התעללות שלו. תקבלו אותו כאדם שעומד בפני עצמו. תשלימו איתו בלי קשר אליכם. תראו אותו בתור אדם שלם, נפרד מכם, בעל איכויות, צרכים, חסרונות, כאבים… תחקרו את הרקע התרבותי שלו, איפה הוא נולד וגדל, איך נראה המקום הזה? איזו שפה דיברו במשפחה שלו, איזו מוזיקה שמעו וכו'

חוץ מזה, אל תעשו שום דבר מיוחד. תמשיכו בדרככם, תתרכזו בעיסוקים היום-יומיים שלכם והשינוי יגיע.

שאלות? מחשבות? רגשות? שתפו אותי ואשמח לענות.