חרדה ופחד – מהו ההבדל?

חרדה - איך להתמודד איתה

על פי הגישה האקזיסטנציאליסטית בפסיכותרפיה, חרדה היא מצב בסיסי קיומי שמאפיין אותנו ודרכה אנחנו מבינים מי אנחנו!

מאז שאנחנו נולדים – אנחנו חיים על המתח המורגש ביננו לבין אנשים אחרים. אנחנו באינטראקציה עם אנשים כל הזמן, ויחד עם זה – קורים לנו מצבים בהם אנחנו נמצאים לבד. כי אז עולות השאלות כמו: מי אני? ולמה אני פה?

שאלות אלה עולות מתוך תחושת הריקנות וחוסר המשמעות של הקיום והן למעשה – ביטוי לחרדה קיומית בסיסית הטבועה בנו.

תשובות לשאלות הקיומיות האלה שונות מאדם לאדם, והן מספקות לנו דרך אישית להתייחס אל הקיום ולפרש אותו. לכן – החרדה מבקשת את הפרשנות האישית והיא מגדירה אותנו, את הייחודיות שלנו, את מי שאנחנו.

החרדה תמיד נוכחת, היא מורגשת ומתעצמת ברגעים בהם אנחנו מקבלים הזדמנויות לשינוי.

 

חרדה ופחד – הבדלים

פחד מגדיר מצב מסוים, ספציפי, כמו פחד מכלבים, פחד גבהים וכדומה. לעומת זאת, חרדה היא לא מוגדרת. אנחנו לא חרדים ממשהו מסוים.

למשל, אם אני מרגיש חרדה לפני ראיון עבודה – אני חרדה להישאר בלי המשרה ובלי הפרנסה, בלי החברים, במצב שאף אחד לא יהיה זקוק לי באמת. זאת אומרת – אני חרדה מהריקנות של עצמי, מהכלום.

חרדה היא לא מוגדרת, אבל היא מגדירה אותנו – היא מזכירה לנו שיש בנו את הריק שלנו של עצמנו, החופש של עצמנו ושאנחנו לא יכולים לברוח מעצמנו. אם אנחנו שרויים בחרדה – אנחנו שרויים בתוך ה"כלום" של עצמנו, מצב שהוא בהחלט מאתגר, ויחד עם זה – מספק הזדמנויות ליצור את עצמנו כל פעם מחדש. "כל חיי ניסיתי למלא את החוסר שלי בעצמי" – אמר פעם סארטר וממשיך להזכיר לנו במשפט הזה, שהחיים הם דינמיים ושיש בנו את היכולת לעשות שינוי ולשפר.

חשוב להבין מהם הכוחות הפועלים והמקשרים בין החרדה והפחד. לצורך זה נתאר מצב, אותו הרבה אנשים פוגשים במידה כזו או אחרת, כדי להיעזר בו ולהבחין בין החרדה והפחד:

״אני מרגישה תקועה בקשרים שלי, חוששת להיפגש עם אנשים, מוותרת ונשארת בבית. הראש שלי מלא במחשבות… מה אנשים חושבים עלי? מה אני יכולה לעשות עם החששות שלי? מחשבות שגורמות לי להרגיש לוזרית, תלויה באנשים האלה ובסופו של דבר – אני מרגישה חסרת ביטחון וערך העצמי שלי מתרסק.״

 

החרדה ברובד הפיזי והפחד ברובד החברתי

קודם כל, יש להפריד בין החרדה שנמצאת ברובד הפיזי, חרדה שרוצה להניע אתנו לפעולה; לבין הפחד שקשור לרובד החברתי, כאשר הבחורה בדוגמה שלנו נשארת בבית, "בורחת מהסכנה״ ונשארת פאסיבית ושומרת את עצמה במרחב מוגן.

לפני שאנחנו קופצים לעבוד על הפחדים ברובד החברתי, בואו נראה איך כדאי לנו להתמודד ולחוות את החרדה עצמה שמורגשת ברובד הפיזי.

 

איך מתמודדים עם החרדה?

מכוון שהחרדה קשורה לרובד הפיזי – היא קשורה לפיזיות, לגוף הפיזי שלנו ולגופים של האנשים האחרים. והיא קשורה גם לטבע. לכן – אחת הדרכים המועילות להתמודד עם חרדה – זה לצאת החוצה מהבית!

הטבע עוזר לנו להרגיש עם הרגליים על הקרקע, עוזר לנו להרגיש את ההשתנות, את התנועה. אנחנו נזכרים שגם החיים שלנו הם דינמיים, כשאנחנו מרגישים את עצמנו חלק מתוך משהו גדול יותר, יציב ודינאמי בו זמנית, כמו הטבע.

אנחנו יכולים להרגיש שהחרדה היא אנרגיה – אנחנו יכולים להנות מהאנרגיה הזאת ולהרגיש בטוחים. יכולים להרגיש שהסביבה עצמה, הרחובות, הטבע עצמו – מחזיקים, תומכים ועוטפים אותנו. אנחנו מרגישים את החיבוק ואת הדופק של העיר, של הנופים שאנחנו אוהבים.

 

איך מתמודדים עם הפחד?

מההתמודדות עם החרדה מתקדמים לשלב נוסף – להתמודדות עם הפחד. לצורך זה נזכר בדוגמה שלנו:

עכשיו, במקום להישאר תקועה בבית ולהמשיך לפחד ״להיות בקשר עם אנשים שעלולים להרוס אותי״,  אפשר לצאת ולפגוש אנשים ״עם מה שיש לי להציע להם״, מועצמת מהטבע עצמו. זה משהו מאוד גדול, זאת הרגשה נפלאה.

כשאנחנו יוצרים סביבה בטוחה ונעימה, כמו הטבע, כמו העיר האהובה – אנחנו מצליחים להחזיק את החרדה שעולה, להסתמך על האנרגיה שלה ולהשתמש בה, כדי לצאת ולהתעמת פנים מול פנים עם הפחד ועם אתגרים נוספים שהחיים מזמנים לנו.

לקרוא עוד על החרדה ודרכי ההתמודדות – לחצו כאן

שאלות? מחשבות? רגשות? שתפו אותי ואשמח לענות.