טיפול קצר מועד

מריה חרמוני פסיכותרפיה - טיפול קצר מועד

כולנו מכירים בעובדה שטיפול פסיכולוגי ממושך לא מתאים לכל מטופל/ת ולכל מצב. הרבה פעמים אנחנו נתקלים בקושי מסוים במהלך החיים, סובלים מבעיה ספציפית ורוצים להתמקד ולטפל רק בה. לעתים קרובות אנחנו לא מספיק פנויים להשקיע זמן ואנרגיה בטיפול ממושך וגם המצב הכלכלי שלנו לא תמיד מאפשר לנו טיפול פסיכולוגי ארוך ומקיף.

בעקבות קשיים כלכליים, תהליכים אידיאולוגיים, חברתיים ופוליטיים, בעקבות עומס על מערכת הבריאות – הגישה של טיפול קצר מועד מהווה אלטרנטיבה הכרחית וחשובה, לטיפול פסיכולוגי ממושך.

טיפול פסיכולוגי לא מוגבל בזמן יוצר "זמן טיפולי משלו". כל טיפול יוצר במידה מסוימת זמן טיפולי משלו, אבל, במציאות של היום ובה הכל משתנה במהירות – טיפול פסיכולוגי לא מוגבל בזמן עלול לייצר תחושה של פיצול בין המציאות לבין מציאות הטיפול; עלול לקחת את המטופל, מה שנקרא, צעד גדול מדי לאחור ולהיתקע שם, עד ההודעה החדשה.

לכן, הגבלת זמן הטיפול הרבה פעמים קריטית לרווחת המטופל.

 

מהו טיפול קצר מועד?

טיפול קצר זה לא טיפול מקוצר. טיפול קצר מועד הוא לא תהליך טיפולי "חסר" וקטוע, הוא לא טיפול של פחות פגישות. טיפול קצר מועד הוא תהליך טיפולי שלם, בעל מבנה טיפולי מסוים שמאפשר מיצוי מיטבי של התהליך ומשפיע קריטית על הצלחת הטיפול והשגת מטרותיו – תחילת הטיפול, גוף הטיפול וסיום הטיפול.

 

מה זה אומר "טיפול ממוקד"?

בניגוד לטיפול ממושך שמכוון לתהליך מקיף וכוללני, טיפול קצר מכוון למטרה טיפולית מסוימת ולשינוי בהקשר לסוגיה אחת חשובה שמפריעה במיוחד. המיקוד בסוגיה אחת לא בא על חשבון העומק ואיכות הטיפול, אלא בהיקף ההתבוננות. טיפול ארוך וממושך מזמין הסתכלות רחבה שבה אפשר להתייחס למגוון מוקדים בחיים של המטופל, לעומת התמקדות במוקד אחד בלבד בטיפול קצר.

שינוי משמעותי בהיבט מסוים של החיים, או בעמדה רגשית כלפי סוגיה אחת מסוימת, יכולים לגרור אחריו שינויים נוספים בחיים.

לא משנה כמה הבעיה מתוארת כקשה, או מה משך הבעיה, הבדל קטן ופשוט שמכירים בו, יוביל לשינויים גדולים ומפתיעים. הבדל קטן, ואפילו מעט ספק וסימן שאלה שמופיע אחרי קביעה רגילה ארוכת השנים – יכולים להספיק להתחלה של שינוי, אותו המטופלים יכולים להמשיך להוביל בכוחות עצמם.

 

מהם המאפיינים לטיפול קצר מועד?

  1. זמן מוגבל

הטיפול תחום למספר מסוים של מפגשים, כך שמועד סיום הטיפול נוכח כבר מתחילת הטיפול

  1. מוקד טיפולי

טיפול קצר הוא בהכרח טיפול ממוקד. המוקד מסמן מה הנושא שסביבו יקרה התהליך הטיפולי ובו זמנית – מגדיר מה הם הנושאים שנשארים מחוץ להתייחסות בטיפול הזה.

מוקד הטיפולי מחייב גם את המטופלים וגם את המטפלים לוותר על הרעיון שהטיפול יהיה מושלם ויפתור את הכול. טיפול ממוקד הוא מעשי יותר ומבקש להכיר בתוצאה החלקית שמתקבלת.

  1. אקטיביות המטפל

לעומת הטיפולים הפסיכולוגיים הממושכים והלא-מוגבלים בזמן, שמאפשרים למטפלים להיות פחות אקטיביים ולתת למטופלים "לזרום" באופן חופשי ולעלות נושאים לפי הצורך ובאופן ספונטני – טיפולים קצרי מועד מבקשים מהמטפל להיות בעמדה יותר אקטיבית ולעיתים לקחת את היוזמה ולהוביל את הטיפול.

  1. מיון מטופלים

מצד אחד, טיפול קצר מועד מאפשר ליותר מטופלים לפנות לטיפול, מצד שני – טיפולים קצרים וממוקדים לא יעילים בכל מצב ולא טובים לכל מטופל בכל נקודת זמן בחייו.

 

הזמן בטיפול קצר מועד

התייחסות לזמן חשובה בכל סוג טיפול. ובטח כשמדובר בטיפול קצר מועד – הזמן הוא חלק מההגדרה שלו, הזמן הוא הנתון הבסיסי והגורם המשפיע העיקרי. טיפול שתחום בזמן מציע מבנה דרמטי שמחייב התפתחות, מחייב להגיע לאיזשהו פאנץ', איזשהו פתרון, רק מעצם העובדה שמועד הסיום נקבע מראש.

קיים קשר הדוק בין "זמן" ל"מציאות", הרי אנחנו מתקיימים בזמן, כלומר התפיסה שלנו של המציאות מחייבת התייחסות לזמן. ולהפך – התפיסה שלנו של הזמן מחייבת התייחסות למציאות.

הדרך היחידה להתעלם מתחושת הזמן היא על ידי בריחה מהמציאות, והדרך היחידה להתכחש למציאות היא על ידי התעלמות מתפיסת הזמן.

 

הזמן בגישה האקזיסטנציאליסטית

אנחנו מתקיימים בזמן. הקיום שלנו מתרחש, מתהווה בזמן ותחום בזמן. והתייחסות לזמן בטיפול ובחיים בכלל, כבר מבטאת גישה אקזיסטנציאליסטית, עצם ההתייחסות עצמה.

החיים שלנו מתרחשים בתנועה שבין העבר – הווה – עתיד, מהרגע בו נולדנו אל הרגע בו החיים שלנו יסתיימו והזמן הוא אחת המגבלות שעלינו לקבל.

האופן, בו אנחנו מקבלים את המגבלה של זמן תחום מראש, האופן בו אנחנו כפופים אל המגבלה ומנהלים איתה דיאלוג– משקף את תפישת העולם שלנו, את מי שאנחנו. לכן, כשאנחנו לוקחים את גורם הזמן ככלי עבודה ותוחמים את הטיפול בזמן – אנחנו מאפשרים לשינוי המיוחל להתרחש.

הזמן, כפי שהוא מחולק לשניות, דקות, שעות, חודשים, שנים.., כמו גם החלוקה של הזמן לעבר, הווה, עתיד – לא מתקיים באופן נפרד מהקיום שלנו, להפך, החלוקה הזאת עוזרת לנו לגבש איזשהו מבנה, עליו תפישת העולם שלנו נתמכת.

 

סיכום

נסיונות חוזרים לבסס טיפול קצר מועד במהלך ההיסטוריה, מאז פרויד, הם ביטויים לקונפליקט בין הצורך של הטיפול הפסיכולוגי הדינאמי "הקלאסי" לשמור על הכללים שלו, לבין גישות טיפול אחרות, ותחומים אחרים כמו פילוסופיה, אנתרופולוגיה, מדעי המוח והיום אפילו תחום הבינה המלאכותית – תחומים שמבקשים להשתלב עם מדעי ההתנהגות, יחד עם הפסיכולוגיה.

אחד הפתרונות לקונפליקט שבין השמרנות לפוסט-שמרנות – זה טיפול קצר מועד. טיפול קצר מועד הוא המעבר המתבקש מטיפול פסיכולוגי דינאמי אל הטיפול בגישה האקזיסטנציאליסטית. התכנים של הטיפול – הסטינג הטיפולי שמתייחס בראש ובראשונה לגורם הזמן ולמעורבות אקטיבית (טבעית ואמיתית יותר) של המטפל, העיסוק בשאלות האחריות, זמניות וסופיות – אלה הם מאפיינים אקזיסטנציאליסטיים מובהקים.

במהלך ההיסטוריה, טיפול קצר מועד התפתח מתוך הצורך של המטופלים ובעקבות התרחשויות גלובליות דרמטיות של מציאות משתנה, לכן, אנחנו, המטפלים, רוצים להיות קשובים לא רק לצורכי המטופל היושב מולנו בקליניקה. אנחנו רוצים להיות קשובים לצרכים של בני האדם הנמצאים סביבנו, ובהתאמה לצרכים אלה – להיות קשובים למציאות עצמה.

לסיכום, אם אתם לא רוצים "לבזבז את הזמן שלכם", תזכרו שאנחנו לא מבזבזים זמן – אנחנו הזמן.

 

שאלות? מחשבות? רגשות? שתפו אותי ואשמח לענות.